نقش صنعت داروسازی در تجارت
نقش صنعت داروسازی در تجارت
در فضای کسب و کار نوین امروزی، بسیاری از بنگاه های اقتصادی با افزایش رقابت و رقابت پذیری در بازارهای داخلی که خود ناشی از جهانی شدن فضای کسب و کار می باشد، به منظور حفظ میزان فروش، سود و برتری رقابتی خود مبادرت به گسترش فعالیت در خارج از قلمروهای پیشین و ورود به بازارهای جهانی نموده اند.
از این رو، پایش عملکرد سازمان ها و شرکت ها در این حوزه امری حائز اهمیت می باشد که زمینه را جهت شناسایی عوامل کلیدی تاثیرگذار بر این مقوله و در نتیجه بکارگیری راهکارهایی کارا و اثربخش به منظور بهبود و ارتقای وضعیت صادراتی آنها فراهم می سازد.
صنعت داروسازی یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور است که همواره مورد توجه سیاستگذاران و اقتصاددانان بودهاست.این صنعت از بدو تأسیس در ایران تاکنون تغییرات زیادی داشته و اکنون با چالش های متعددی مواجه می باشد. داروسازی مدرن در کشور سابقه ای بیش از 151 ساله داشته و در این مدت با تغییر و تحولات زیادی روبه رو شده است. تغییرات اتفاق افتاده در اقتصاد جهانی در دهه های اخیر و تشکیل سازمان تجارت جهانی(WTO) این صنعت را درشرایط حساسی قرار داده و با مسائل تازه ای روبرو نموده است. یکی از اهداف سازمان تجارت جهانی، کاهش موانع تجاری بین کشورها و کمک به آنها در تجارت بین المللی و بهره مندی ازمنابع طبیعی آنها شمرده شده است. عضویت ایران دراین سازمان می تواند تأثیرات مهمی بر صنعت داروسازی کشور داشته باشد.
اهمیت تجارت دارو در جهان
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت و همچنین سازمان تجارت جهانی، صنعت دارو سازی از بین 52 صنعت سود آور دنیا رتبه سوم را كسب كرد. طبق همین آمار حجم كل تجارت جهانی دارو 602 میلیارد در سال 2005 و 710 میلیارد دلار در سال 2007 بود. سرانه مصرف دارو در دنیا به رقمی نزدیك 100 دلار رسیده است. تعداد زیاد شركت های دارویی در دنیا نشان از اهمیت ویژه اقتصادی این بخش دارد. در این بین ایالات متحده آمریكا با داشتن 13 شركت در رتبه اول و ژاپن با 10 شركت رتبه دوم را داراست.
ظرفیتها و فرصتهای صادراتی در صنعت داروسازی
بیشک از نظر دانش تولید دارو، ظرفیت قابلتوجهی در کشور وجود دارد. بر این اساس، تعداد شرکتهای تولیدی دارو به بیش از ۱۰۰ کارخانه میرسند. عمده این شرکتها روی تولید داروهای ژنریک (همگانی و فاقد نام تجاری) شیمیایی فعالیت دارند و البته چند شرکت نیز در حوزه تولید داروهای بیوسیمیلار (به داروهایی گفته میشود که کاملاً مشابه با داروهای بیولوژیک تولید شده و توسط سازنده اولیه که برای اولینبار روش تولید آن را ابداع کرده است، ارائه می شود) و با تکنولوژی بالا حضور دارند.
طی این سالها تعداد زیادی از شرکتهای کوچک دانشبنیان و شرکتهای تولیدی قراردادی نیز ظهور کردهاند که خود ظرفیت بالقوه این صنعت را افزایش داده است. عدم تعهد به رعایت بحث حقوق مالکیت فکری و پتنت (انحصار ثبت اختراع) نیز موجب شده تا شرکتهای ایرانی ژنریک و بیوسیمیلارساز در این سالها بسیاری از داروهای جدید را تولید و به بازار عرضه کنند.
ساخت داروهای ژنریک و بیوسیمیلار باعث ایجاد برتری صادراتی می شود و آن هم مربوط به بازارهای کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط است که معمولا پذیرش بهتری نسبت به داروهای ژنریک ارزان قیمت در مقایسه با داروهای برند اروپایی و آمریکایی دارند.
حتی برخی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز به دلیل رشد سرسامآور هزینههای سلامت و بحرانهای اقتصادی میتوانند بازارهای خوبی برای داروهای ژنریک باشند.
همچنین یکی دیگر از فرصتهای پیشرو برای صادرات دارو، میتواند فروش دارو به نهادهای بینالمللی فعال در زمینه تأمین دارو برای جوامع فقیر باشد. یونیسف یکی از معروفترین این نهادها است که بهعنوان یک سازمان زیرمجموعه سازمان ملل به خرید دارو و واکسن از کشورهای صاحب تکنولوژی داروسازی و ارائه به کشورهای نیازمند اقدام میکند.
تمرکز این سازمان بیشتر روی خرید داروهای ژنریک ارزان قیمت و با کیفیت برای بیماریهایی همچون سل، مالاریا، ایدز و … است. آمارها نشان میدهد که کشورهای ژنریکساز منطقه تمرکز خوبی روی این بازار داشتهاند. برای مثال هند در سال ۲۰۱۳ فروشی معادل ۶۷۰ میلیون دلار به یونیسف داشته است که این رقم چیزی بیش از یکپنجم اندازه کل بازار داروی ایران است.
تجار و تولیدکنندگان محترم در صنعت داروسازی می توانند برای هر گونه مشاوره رایگان و تخصصی در زمینه واردات و ترخیص مواد اولیه دارویی و همچنین انجام کلیه امور تشریفات گمرکی با شماره 02142326 تماس حاصل فرمائید.
منابع :
-
صنعت داروسازی ایران و عضویت در سازمان تجارت جهانی؛ تهدید یا فرصت؟ ،
-
بررسی عوامل موثر بر افزایش صادرات دارویی (مطالعه موردی: شرکت داروسازی اکسیر)
-
خبرگذاری جمهوری اسلامی
-
دنیای اقتصاد